بررسی شاخص های تجسمی مناسب کودکان در اسطوره های ایرانی کاربرد شخصیت ها و داستان های اسطوره یی در طراحی وسایل اتاق کودک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده نرگس کاشف
- استاد راهنما عفت السادات افضل طوسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
کودکان سرمایه های هر جامعه ای به شمار می آیند و امروزه یکی از مهمترین دل نگرانی های جامعه، برآمدن از وظیفه و تعهد صحیح پرورش آنان و کمک به آنها برای رسیدن به معنای روشن از زندگی است. در این راستا، اسطوره ها منبعی پربار و کامل به شمار می روند که می توانند به صورت غیرمستقیم و لذت بخش، جواب گوی سوالات کودکان و نوجوانان بوده و راه حل های مناسبی برای تشویش های درونی آنان ارائه دهند. از طرف دیگر با معرفی کردن این مضامین به مخاطب مذکور، می توان آنها را در شناخت فرهنگ غنی ملی یاری رساند. در راستای دستیابی به چنین منظوری، نیازمند آشنایی با نیازهای جسمی، روحی، فرهنگی و اجتماعی کودک و نوجوان در سنین مختلف و همچنین شناخت کافی از اسطوره های منتخب هستیم. امروزه باور پژوهشگران موضوعات کودک، بر این است که تصویر، ملموس ترین و موثرترین ابزار و ارتباط کودکان با موضوعات مختلف است؛ از این رو سعی بر آن داریم تا با ترجمان اسطوره به زبان تصویری به آرمان های یاد شده دست یابیم. به این منظور، در فصل دوم به جمع آوری اطلاعاتی از اسطوره های کهن ایرانی از منابع کهن و در فصل سوم به شاهنامه ی فردوسی پرداخته می شود و شخصیت های مهم و برجسته ی آنها معرفی می گردند. در فصل چهارم"کودک" و "ادبیات کودک" و خصوصیات مختلف او در مواجهه با ادبیات، ذکر می گردند تا امکان بررسی و تحلیل آنچه تاکنون در زمینه ی تصویرسازی اسطوره های ایرانی برای کودکان و نوجوانان خلق شده است، فراهم آید.
منابع مشابه
جستاری نو در اسطوره های شعر دفاع مقدّس (بررسی کارکرد اسطوره ها در تبیین هویّت ملّی)
جنگ تحمیلی بهعنوان یکی از رخدادهای عظیم تاریخ معاصر ایران، حوزههای متفاوت زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان را تحتتأثیر قرار داد. ادبیّات - بهویژه شعر- نیز بهعنوان یکی از حوزههای تفکّر و اندیشه ایرانی، تحوّلی عمیق را شاهد بود. شاعران ایرانی با آغاز جنگ تحمیلی، تلاش کردند با استفاده از اسطورههای تاریخی ملّی و دینی و طرح شخصیّتهای حماسی در شعر خود، بر نقش هویّتسازی آنها تأکید نمایند. استفاده از ا...
متن کاملنقش زن در ادبیات کهن و اسطوره های ایرانی
در ایران باستان زن مقام ارجمندی را دارا بوده و در تمام شئون زندگی با مرد برابری می کرده است. از نظر ریشه شناختی واژۀ زن از ریشه zan به معنی زایش و زائیدن که در زبان پهلوی به صورت zan و nārīg، در زبان سغدی wa/əδو در زبان فارسی باستان wadūیا wad و در زبان اوستایی Vantav و در زبان سنسکریت به شکل Vadhu به کار رفته است. منزلت و جایگاه والای زن در همه ادوار نمودی از اقتدار بانوان همراه با القاب و عنو...
متن کاملویژگی های شخصیت پیکارسک در داستان های ایرانی و خارجی
پیکارسک(picaresque)به سبک داستانی ای اطلاق می شود که در قرن شانزدهم در اسپانیا شکل گرفته و از خصوصیات بارز آن ها وجود شخصیت های کلاش و پهلوان پنبه است. البته برخی محققان بر این باورند که سبک داستانی پیکارسک، به تقلید از نوع ادبی مقامه در ادبیات شرقی شکل گرفته است، آن چه ما را به انجام این پژوهش بر انگیخت وجود تشابه در ویژگی های شخصیتی داستان های پیکارسک در ادبیات جهان بود. حال با این مقدمه می خ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023